VERDIFULL: Norge eksporterte laks for 6,1 milliarder kroner i mai. FOTO: GORM KALLESTAD, NTB SCANPIX Kallestad, Gorm
Det ble eksportert 181.400 tonn sjømat i årets mai måned, opplyser Norges sjømatråd , som betegner verdiøkningen som moderat.
– Det har vært en verdivekst på flere arter i mai, hvor spesielt laks og makrell har trukket opp totalen. Etterspørselen etter norsk sjømat er samlet sett god, særlig i Europa og Asia, sier Tom-Jørgen Gangsø, direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Norges sjømatråd.
– SSelv om både eksportvolum og verdi har økt i mai så har algeoppblomstringen i Nordland og Troms medført at enkelte selskaper har lidd store tap i produksjonen. Dette er en tragisk situasjon for dem som er rammet, legger han til.
For laks alene var eksporten 91.000 tonn i mai i år, og verdien av dette var 6,1 milliarder kroner. Det er en økning på 14 prosent i volum og 1 prosent i verdi fra mai i fjor.
Polen, Frankrike og Danmark var største mottakere av laks fra Norge i mai i år.
Selv om veitrafikken i Norge øker, går utslippene ned:
NTB
KANSKJE IKKE FJELLUFT: Men likevel: For første gang siden maksimumsgrensa for utslipp av nitrogendioksid ble satt for 16 år siden, holdt norske kommuner seg innenfor grenseverdien i 2018. Også Oslo. FOTO: HÅKON MOSVLOD LARSEN, NTB SCANPIX Larsen, Håkon Mosvold
I flere norske byer har det tidligere vært for høye verdier, men for første gang på 16 år er luftkvaliteten i byer, som målte luftkvaliteten, historisk god. Selv om Oslo i både 2017 og 2018 havnet akkurat på grenseverdien for nitrogendioksid (NO2) på 40 mikrogram per kubikkmeter, oversteg heller ikke hovedstaden maksimumsgrensa.
Samtidig holdt nesten alle kommuner seg under grenseverdien for svevestøv (PM10). Det var kun Hamar og Elverum som brøt denne grenseverdien, noe de gjorde for første gang siden grensa ble satt.
Det viser den foreløpige oppsummeringen av den lokale luftkvaliteten i 2018, opplyser Miljødirektoratet i en pressemelding.
Veitrafikk er hovedkilden
– Kommuner, fylker og staten har jobbet hardt for å redusere eksosutslippene i en årrekke. Det er flott å se at arbeidet gir resultater. Vi er godt fornøyd med at befolkningen i norske byer og tettsteder får bedre luft, sier direktør for Miljødirektoratet Ellen Hambro.
Det er hovedsakelig veitrafikk som er årsaken til at den lokale luftkvalitetene blir forurenset av nitrogendioksid og svevestøv.
Men selv om veitrafikken øker og nordmenn får flere biler, har det ifølge Miljødirektoratet generelt vært en nedgang av utslippene av nitrogendioksider (NOx) de siste 30 årene.
De langsiktige tiltakene med å øke andelen eksosfrie biler, redusere trafikken og tilrettelegge for syklister, forgjengere og kollektivtrafikk, kan dermed se ut til å gi resultater.
Den lokale luftkvaliteten blir påvirket av flere ting, enten det er arealplanlegging som tilrettelegger for sykkel, gange og kollektivtrafikk, satsing på elbiler og kollektivtrafikk eller værforhold.
– Oppmuntrende
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) mener det er oppmuntrende at alle norske byer har holdt seg under grenseverdiene for den helseskadelige gassen nitrogendioksid denne vinteren.
Antall dager med gjennomsnittlig konsentrasjon av svevestøv på over 50 mikrogram per kubikkmeter luft (ug/m³) i 2018. Grenseverdien for å overstige konsentrasjonsnivået er satt til 30 dager.
Elverum 33 dager (over grensa)
Hamar 32 dager
Lørenskog 27 dager
Narvik 19 dager
Drammen 19 dager
Gjøvik 19 dager
Oslo 18 dager
Lillehammer 17 dager
Tromsø 17 dager
Harstad 15 dager
Ålesund 13 dager
Rana 12 dager
Bergen 11 dager
Trondheim 11 dager
Nitrogendioksid:
Byer i Norge og årlig gjennomsnittskonsentrasjon av nitrogendioksid (NO2) i 2018 per kubikkmeter luft. Grenseverdien for NO2 er satt til 40 mikrogram per kubikkmeter (ug/m³).