Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Det er på tide å få det vage, tåkeleggende og helt forpliktelsesløse begrepet bærekraft ut av skolen.

Hva betyr «bærekraft»?

HÅP? Det er positivt å se at elevene som skolestreiker ikke bruker begrepet «bærekraft», selv om det stadig brukes i undervisninga, skriver Erik Lindeberg. Her skolestreikere i Oslo. FOTO: ANDREA GJESTVANG Andrea Gjestvang

Det foregår en debatt om i hvilken rolle «bærekraftig utvikling» skal spille i skolens undervisning. Jeg mener begrepet bør tas helt ut, fordi det er et ubrukelig begrep uten klart innhold og som ikke tilfører fagene noe som gjør elevene bedre i stand til kjempe for miljø og klima. Det eneste elevene trenger å lære om det, er historien til begrepet og hvordan det har blitt brukt i flere tiår til å tåkelegge viktige spørsmål rundt klima og miljø og på den måten forsinket innføring av nødvendige tiltak som kan begrense problemene.