Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kode i Bergen viser Helen Frankenthalers arbeider. Egentlig bør det gjøres hele tida, overalt.

Blått, blåere, grønnest

DET SKJØNNE GRØNNE: Frankenthaler bruker hun oljefargene som om det var akvarell: det sinnssykt gule og det omfattende grønne. Her «Radius» (1993). BEGGE FOTO: HELEN FRANKENTHALER FOUNDATION/BONO/TYLER GRAPHIC/MOUNT KISCO

Helen Frankenthaler blir ofte omtalt som den abstrakte ekspresjonismens kvinnelige alibi. Men til det er hun alt for kalkulert.

Kode 4, Bergen

Står til 21. april.

Helen Frankenthaler (1928 – 2011) er, temmelig ufortjent, blitt brukt som motargument når noen – med viss rett – beskriver den amerikanske abstrakte ekspresjonismen som en macho og testosteronsprengt affære. Jeg sier «med viss rett» fordi det er en tilnærmet totalt mannsdominert periode, mye mer enn ellers i den nære kunsthistorien.