Dårlig gjort

(Storbritannia, 2018)
Regi: Jonas Åkerlund
Manus: Dennis Magnusson, Jonas Åkerlund, inspirert av Michael Moynihan og Didrik Søderlinds bok
Med: Rory Culkin, Emery Cohen, Valter Skarsgård, Sky Ferreira, Jack Kilmer
Lengde: 1 t. 58 min.
«Lords of Chaos» forsøker å fortelle historien om sortmetallens tilblivelse i Norge, og kirkebrannene og knivdrapene som fulgte i kjølvannet – alt i forlengelsen av miljøet rundt blackmetalbandet Mayhem.
Ifølge filmens intro baseres fortellingen på «… fakta, løgner og det som faktisk skjedde», og selv om regi og (delvis) manus er ved Jonas Åkerlund, tidligere trommis i protoblackmetalbandet Bathory, og regissør av musikkvideoer for «tøffe» band som The Smashing Pumpkins, Metallica og Satyricon, er det lov å tvile på filmens ekthet.
Ikke bare fordi Åkerlund i enda større grad har jobbet med artister som Roxette, Coldplay og Madonna, men også fordi boken manus baseres på er delvis diskreditert, og fordi holdningen som tydeligst skinner gjennom, er forakt for de involverte.
Om man vil, kan man se det artige i at slektninger av Hollywood-kjendiser bekler flere av hovedrollene, og at rollefigurene deres fremstilles som bortskjemte mammagutter fra besteborgerlige hjem. Men når det så ofte som her gjøres et poeng av at de «aller ondeste» av sortmetallgutta fikk penger av mamma og pappa så de kunne gi ut plater og drive butikk, av at de var overdrevent opptatt av image og utseende, og av at maktkampen innad i miljøet mest lignet på ungdomsskoleintriger, blir vitsen bare slem og slapp.
I tillegg er fortellingens form så uoriginal, regien så livløs, og det generelle filmatiske uttrykk så blottet for integritet og egenart at det er vanskelig å tro annet enn at også tilnærmingen til fakta har vært slurvete. (At dialog og skuespill innimellom minner en om liksomrockumentaren «This Is Spinal Tap» (1984) trekker heller ikke opp.)
I kombinasjon med en overforklarende fortellerstemme, åpenbare simplifiseringer og tøysete fremstillinger, blir filmen både kjedelig og lite overbevisende. «Lords of Chaos» ender som en mislykket blanding av satirisk og dokumentarisk spenningsdrama – hverken morsom eller spennende. Eller troverdig.