Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Essay

Kapitalismen, actually

«Pretty Woman» gir en sjeldent presis analyse av hvordan moral alltid betinges av økonomiske realiteter, skriver Ole Jacob Madsen.

USENTIMENTAL: «Pretty Woman» viser hvordan en kapitalistisk logikk gjennomsyrer enhver menneskelig relasjon, skriver Ole Jacob Madsen. Her er Richard Gere som forretningsmannen Edward og Julia Roberts som prostituerte Vivian. FOTO: BUENA VISTA/GETTY Hulton Archive

Metoo-bevegelsen ble en «game changer» i verden i 2018, men under juleforberedelsene var det grunn til å spørre om bevegelsen sto i fare for å forflate til nypuritanisme da juleklassikere som «Baby It’s Cold Outside» og «Love Actually» med ett ble vurdert som uanstendige ut fra nåtidens moralske kompass. Tilbake sto man med en forutsigbar verdidebatt mellom to leire som kappet om å være de krenkede.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?