Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Fra jord til bord

Forbrukermakt: Hvor fri er du egentlig i valgene du tar i butikken?

MATVEIEN: Siri Helle viser i boka «Matmakt på butikken» hvordan alt henger sammen. FOTO: MARIT BRENNSET
Litteratur

Siri Helle

Matmakt på butikken

Litteratur

Samlaget 2018, 70 sider

Det norske dagligvaremarkedet er blant de mest konsentrerte i verden. Tre svært mektige aktører har til sammen 99 prosent av markedsandelene. Det kan knapt overdrives hvilken makt disse har til å velge for deg, lenge før handleturen i det hele tatt har begynt. Allikevel får vi hele tida servert floskler om at det er «kunden som bestemmer», og «forbrukerne som etterspør».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?