Nye forretningsmodeller, nye digitale formater, nye tjenester. Gyldendals konserndirektør vil ikke henge fast i fortida:– Vi må ikke bli konservativeHva skjer med boka?Astrid Hygen Meyer (tekst) og Christopher Olssøn (foto)19. september 2018TROR PÅ STRØMMING: E-boka er et «dumt» produkt som ikke tilfører stort, mener Gyldendal-direktør John Tørres Thuv. Da har han mer tro på lydboka. – Folk føler nok at de allerede sitter for mye foran skjermen, sier han. Christopher OlssønMens vi venter på Amazon, velger sjefen i Gyldendal å åpne flere Ark-filialer. Men å tviholde på papirboka ser han liten grunn til.– Det verste man kan gjøre nå? Å stå i ro. Å sette på bremsen. Man må sørge for å tenke nytt, hver eneste dag.
KORT SAGT:Per Christian MagnusAstrid Hygen Meyer19. september 2018FOTO: OLE M. KVAMME, UIBMagnus leder det nyetablerte Senter for Undersøkende Journalistikk ved Universitetet i Bergen, som selv vil produsere journalistikk.– Dere tar produksjonen av gravejournalistikk til universitetet. Kan du forklare hvorfor?
Den 131. utgaven av Høstutstillingen viser en rikdom av nye talenter og en spennvidde i norsk kunst.Mye å glede seg overAnmeldelseØivind Storm Bjerke19. september 2018STORDATA: Ayatgali Tuleubeks «The Invisible Handjob of the New Economy» er et av få av verkene som har et uttalt politisk innhold. VEGARD KLEVEN +479840884 info@vegardkleven.noDet er slående i hvor stor grad den nye kunsten er forankret i gjennomarbeidede konsepter.Kunstnernes Hus, OsloStår til 14. oktober.STERKT: Christian Tony Norums oljemaleri på lerret har rå fargebruk og kraftfulle penselstrøk. UTFORSKER LANDSKAP: Fabia Bürger har malt «Jungel» med olje og akryl på lerret.