Du kan bla til neste sideBla med piltastene
VitenNettverks-teori

Hvilke kampanjer lykkes?

Å få folk til å endre atferd er ikke lett. For å få det til, hjelper det å forstå hvordan nettverk påvirker oss.

PISK ELLER GULROT? Helsedirektoratet vakte oppsikt i vår med sin nye kampanje, som skulle opplyse om økt forekomst av gonoré og syfilis og få folk til å bruke kondom. FOTO: HELSEDIREKTORATET

Hvorfor lykkes noen kampanjer, mens andre mislykkes? Dette er et spørsmål ikke minst helsemyndigheter og bistandsorganisasjoner gjerne skulle hatt svar på. Millioner av kroner er blitt kastet ut av vinduet på for eksempel kondomkampanjer for å stanse spredning av hiv, uten at akkurat dette har hjulpet. Men det finnes også eksempler på kampanjer som har virket.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?