Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Munthes overdådige forenkling

Nasjonalmuseets presentasjon av Gerhard Munthes design viser en kunstner som forblir på terskelen til det nonfigurative.

HISTORIE: Den ornamentale rammen rundt et felt som forteller en historie, peker mot bruken av arbeidene som mønster for veggmaleri og tepper. Her «Blodtårnet» (1907). FOTO: ANNO MUSEUM

Nasjonalmuseet, Nasjonalgalleriet

Står til 2. september.

Det frister bare å gi seg hen i møtet med denne overdådige, sjenerøse, vakre og forførende presentasjonen av Gerhard Munthes design. Samarbeidet mellom to faglige tungvektere som Widar Halén og Jan Kokkin hever utstillingen til høyder vi bare sjelden opplever i Nasjonalmuseet. Halén har sjenerøst og klokelig overlatt det til Munthe-eksperten Kokkin å skrive boka om Munthe som designer, men vi aner hans kunstneriske holdning i både utvalg og montering.

Anmelderen har lest og gitt innspill til kurator Jan Kokkins bok «Gerhard Munthe – En norsk designpioner».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen