Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Bøker

Egne bøker i alle kanaler

Flere i bransjen reagerer på at Cappelen Damm bruker salgskanalene sine til å fremme bøker fra eget forlag:

SJØLBERGA: Klassekampen har undersøkt hvilke titler Cappelen Damm tilbyr i sine salgskanaler, og med unntak av hovedkanalen, bokhandelen Tanum, gjør Cappelen Damm nesten reint bord i samtlige: Tanum Concept (samarbeidet med Coop-kjeden), Tanum bokklubber og den Cappelen Damm-eide strømmetjenesten Storytel. For å illustrere overvekten har vi her sammenstilt Tanums ti-på-topp-liste, Tanum Concepts «Topp 10 pocket», de ti første titlene på Storytel under rubrikken «Vi anbefaler» og de ti siste hovedbøkene i den Tanum-eide bokklubben Bestselgerklubben. I arbeidet med saken har vi også gått dypere inn i tallene og funnet at overvekten av Cappelen Damm-titler i de tre siste kanalene ligger på mellom 75 og 90 prosent. 8Grafikk: Henrik A. Haanes

Onsdag denne uka sendte Bestselgerklubben, som har mottoet «Det beste av det beste», ut et nytt medlemsblad. Forsida levner ingen tvil om verken målgruppe eller litterær sjanger: På fotografiet kan det krysses av for både gyllent kveldslys, en kvinne fotografert bakfra, en bredbremmet hatt og blått hav, sett fra et cruiseskip.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen