Du kan bla til neste sideBla med piltastene

MIO, min MIO

Barnehagenes matematikksatsing utfordrer den norske barnehagetradisjonen, skriver Espen Schaaning.

Arkivillustrasjon: Knut Løvås Jukka Uotila

I norsk barnehagetradisjon har man vektlagt at barna i mest mulig grad skal få modnes og utvikle seg på egne premisser. Det man gjerne har kalt «den nordiske modellen» eller «helhetssynet», har bestått i at oppdragelse og læring skulle skje gjennom lek. I de senere år har dette synet på barneoppdragelse imidlertid blitt utfordret av en styringsrasjonalitet som vektlegger at man på ulike måter må intervenere overfor barna slik at de tidligst mulig lærer det som (de voksne mener) de bør lære.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?