Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Kavalkade uten konsekvens

40 kunstnere, 40 år med fotografier. Nasjonalmuseets «Troløse bilder» ser på hvordan bildets kritiske posisjon har endret seg over tid.

ÅPNER BALLET: I den første salen finner vi amerikanske Cindy Shermans ikoniske «Untitled Film Stills» (1977–80), hvor hun iscenesetter seg selv i ulike gjenkjennelige kvinneroller. 8ALLE FOTO: NASJONALMUSEET

Nasjonalmuseet, Oslo

Står til 13. mai.

Når man påstår at et bilde er troløst, tillegger man det en menneskelig karakter. Men fører bildet aktivt noen bak lyset, og hvem er egentlig gjenstand for dette sviket? Hva et bilde utsier, hvilken kraft og makt det har, er grunnleggende interessant og i sin natur uavklart. Den amerikanske kunstteoretikeren W.J.T. Mitchell har påpekt bildets begjærlige kvaliteter: Det vil noe. Likevel – de fleste bilder som omgir oss, glir nesten umerkelig forbi, som fastfood for øynene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen