Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Bildende kunst: Souldebutanten tenker i farger og bilder når hun skriver sine karakteristisk ukategoriserbare låter.

D’santos!

Lyden av fargen av granatepler: Charlotte Dos Santos er opptatt av, og inspirert av, samspillet mellom lyd og bilde hos regissører som Ingmar Bergman, Wong Kar-wai, Djibril Mambéty, Ousmane Sembène og den sovjetarmenske surrealisten Sergej Parajanov. Sistnevntes hovedverk «The Color of Pomegranates» (1969) blir også sitert visuelt i videoen til Dos Santos-låta «King of hearts», som kom i august. Foto: Shana Jade Trajanoska Shana Trajanoska

Om en drøy måneds tid kan og bør Charlotte Dos Santos bli årets nykommer under Spellemannprisen 2017.

– Når jeg skriver musikk forestiller jeg meg at jeg skal fargelegge alle hullene i et teppe av lyd. Enten jeg har skrevet det selv eller det teppet er der fra før, i form av et sample. Jeg liker å fylle inn de hullene og fargelegge, sånn er det for meg. Det er som jeg sitter med en fargeblyant. Det er måten jeg kommer frem til melodier, ved å fargelegge, sier Charlotte Dos Santos.