Det kultiske i utstillingen «Absent Bodies» reiser flere spørsmål enn de fraværende kroppene.
Line Ulekleiv
Satt på vent: Tori Wrånes mystiske tunge har blitt brukt i performancen «Everyone got something great», men henger nå stum på veggen i utstillingen «Absent Bodies».
Foto: Øystein Thorvaldsen, OSL contemporary
I år er det hundre år siden Marcel Duchamp forandret kunsten for alltid med sitt signerte urinal på høykant.
Tommy Olsson
Berømt bikk: Marcel Duchamps hundreåring «The Fountain» gjorde det håndverksmessige i billedkunsten til noe fullstendig irrelevant.
Vi skriver april 2017. For hundre år siden i New York City satt styret i Society of Independent Artists og kranglet om hvorvidt et arbeid sendt inn til deres «First Annual Exhibition» holdt mål. Premissene var ellers at alt som ble sendt inn ville bli vist, men dette arbeidet – «Fountain» av den ukjente R. Mutt, et signert urinal på høykant – skapte uenighet. (Og gjør det fortsatt, hundre år senere).