Å gi seg i kast med «Ariadne auf Naxos» er en utfordring for en regidebutant. Det er flere grunner til at Katharina Jakhelln Semb løste oppgaven med stil.
Å sette opp et verk som Richard Strauss og Hugo von Hofmannsthals «Ariadne auf Naxos» er i utgangspunktet en stor utfordring, ressurskrevende som det er med tolv sangersolister, en skuespiller og et uortodokst ensemble med 36 musikere som inkluderer to harper, harmonium, celesta og piano. Hakket verre blir det når orkesteret er delt mellom to byer, som jo er tilfellet med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) – som foregående uker framførte nevnte opera i begge sine hjembyer, Bodø (Stormen kulturhus) og Tromsø (KulturHuset). For ikke å snakke om at «Ariadne auf Naxos» er den største produksjonen så langt fra NOSO, og at forestillingen ikke bare er den siste Katharina Jakhelln Semb gjør som operasjef, men også hennes debut som operaregissør.