Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Et nødvendig klimatiltak

Det kommer stadig påstander om at lyntog er lite klimaeffektivt. Men det er det i aller høyeste grad.

Klimakupp: Om lyntog inngår i InterCity-nettverket på Østlandet, vil det ha store klimafordeler, skriver forfatteren. Her fra utbyggingen av Follobanen.Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Moderne og konkurransedyktige høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept vil elektrifisere store deler av dagen fly-, bil- og godstrafikk. At slik overføring av samferdsel til energieffektiv og elektrisk togdrift vil gi store klimaeffekter, er logisk for de fleste. En utredning av lyntog i Norge som Deutsche Bahn International (DBI) gjorde for Norsk Bane AS (NB) viste at høyhastighetsbaner Oslo–Trondheim, Ålesund og Oslo–Bergen, Haugesund, Stavanger alene ville redusere klima-gassutslippene med nesten 1,5 mill. tonn CO2 per år. Et nasjonalt nett, og videre til Sverige, vil trolig gi minst den doble effekten

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen