Du kan bla til neste sideBla med piltastene
EssayOpera

Ekte tårer

Virkelighetsmusikken: I operaklassikeren «Pagliacci» får man være vitne til en flik av livet som de færreste har erfart.

Komedie blir til tragisk virkelighet, i Bjørvika: Den russiske tenoren Mikhail Gubsky spiller per tiden rollen som Canio/Pagliaccio. Som ikke akkurat skal dø for våre synder, men som skal bli «overgitt» – det er hans skjebne i livet. Foto: Erik Berg/DNOB

Å være vitne til ukontrollert gråt er alltid en sterk opplevelse. Og den gang gråten kom fra en mann hardt sminket som klovn, er et bilde som fremdeles sitter spikret på netthinnen. Han sto helt alene foran sceneteppet i McCaw Hall i Seattle. Armene var strukket rett ut til sidene, og det så ut til at han kjempet for å holde hodet oppe. Tårene var nesten til å ta og føle på, som om de var sminket som tegninger i hans hvite ansikt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen