Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Essay

De nye Mestersangerne

Bayreuth, by the way: De årlige Wagner-festspillene, i en by som vil være radikalt nybrottssted OG konservativt ladesete.

Årets «Das Rheingold»: I Frank Castorfs regi ses her Roberto Saccà (Loge), Caroline Wenborn (Freia), Iain Paterson (Wotan), Nadine Weissmann (Erda) og Karl-Heinz Lehner (Fafner). Foto: Enrico Nawrath/Bayreuther Festspiele

I sin Wagner-bok, «Versuch über Wagner», skriver den store filosofen og kunstteoretikeren Theodor W. Adorno om noe han kaller Wagners «sosialkarakter». Han skriver om Wagners misunnelse, sentimentalitet og hans ødeleggelsestrang som folder seg ut som antisemittisme. Hvordan Wagner i forbindelse med sin aller siste opera, «Parsifal» (1882), drev et intrikat spill med sin dirigent, Herman Levi, som var jøde. Adorno er heller ikke særlig høflig når det gjelder beskrivelsen av Wagner: «Hans egen fysiske fremtoning, uforholdsmessig liten, med for stort hode og fremspringende hake, tangerte det abnorme, og først berømmelsen beskyttet ham mot latteren.»

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?