Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Oppbevaringsåret

Halvparten stryker eller slutter på påbyggingsåret for yrkesfagelever. Bør de ikke da få andre tilbud?

Tung teori: Det teoretiske påbyggingsåret blir et nederlag for mange yrkesfagelever, skriver kronikkforfatteren. Her ser vi mer praksisnær undervisning på Høgskolen i Oslo.Foto: Benjamin A. Ward, Høgskolen i Oslo og Akershus

En av tre yrkesfagelever velger et teoretisk studieforberedende påbyggingsår, men mange mangler både motivasjon og grunnleggende fagkunnskaper. «Jeg hater å lese og skrive», annonserte «Joakim» høyt og tydelig og satte seg på bakerste benk. Da jeg, som skulle ha ham i norsk ti timer i uka, spurte hvorfor han hadde begynt på påbygging, var svaret at han ikke hadde noe annet å drive med. Joakim deltok halvhjertet i undervisningen, og fikk mye fravær og stadig dårligere karakterer.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen