Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattFor det første er det svært skuffende at to forskere kan bomme så grovt på hva forbrukermakt i dag innebærer. etter at kampanjen mot palmeolje nå er anerkjent blant folk flest, politikere og næringsliv, har de to forskerne ikke fått med seg de helt grunnleggende årsakene til at den lyktes.Gunnar vittersø og ingun grimstad klepp fra sifo hevder i sin kronikk 16. juni at en etikklov for næringslivet ikke vil fungere. deres analyse bygger på en svært snever tolkning av hva forbrukermakt er, og har selv få gode svar på hva som skal til for å utfordre de store selskapene som selger forbrukerprodukter i norge.Etikklov arild hermstad

Jo, forbrukermakt virker!

SIFO-forskerne tolker forbrukermakt til å handle om forbrukerens møte med en butikkmedarbeider på det lokale kjøpesenteret. Slik er det jo ikke! Da palmeoljebruken i Norge ble redusert med to tredjedeler, var det fordi organisasjoner som Regnskogsfondet og Grønn Hverdag brukte sin rett til å få ut miljøinformasjon fra mektige produsenter. Også journalister utnyttet samme mulighet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?