Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kunst

Beretninger fra en taxibiennale

Bucurestibiennalen består av 21 billboards langs rumenske veier. Ikke bare er de utilgjengelige, men også lite interessante.

Uttømt konsept: De 21 billboardsene representerer en rigid formel som gjennomgående er nokså kjedelig og har en svak kunstnerisk verdi. Det er som om ingen har trodd på kunstens mulige gjennomslagskraft.

Når man kjører fra den internasjonale flyplassen inn til Bucuresti sentrum i Romania blafrer reklameskiltene i synsranden, som de gjør de fleste steder i verden. Men i Bucuresti er disse skiltkonstruksjonene ekstra påtakelige – stativene fremstår som skulpturelle kunstverk, noen er gamle og rustne, andre har bare tomme, hvite flater. En medtatt taktilitet i den standardiserte pådyttingen av kommersielle produkter skaper en ambivalens mellom noe rufsete og glatt. Dette kan ha fascinert årets kurator for Bucurestibiennalen, belgieren Niels Van Tomme. Den syvende utgaven av biennalen består nemlig simpelthen av 21 billboards strødd utover byen, de fleste i utkanten. Det var det hele, og dermed var det duket for en besynderlig opplevelse.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen