Det er bare rundt 70 prosent av elevene som fullfører og består videregående opplæring i løpet av fem år. Sånn har det vært i flere tiår, til tross for en rekke tiltak mot frafall både lokalt og nasjonalt. Statsviterne Sirianne Dahlum, Tore Wig og Øyvind Sørås Skorge skriver 5. januar at det skyldes at politikerne har famlet i blinde. Ressursene har ikke gått til eksperimentelle forskningsprosjekter som gjør at man kan evaluere hvilke tiltak som fungerer.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Den hodeløse dataoptimismen
DebattIkt i skolen
Takk til Håkon Haugli og K.E. Beyer-Arnesen fra Abelia (14. januar) som svarer på min artikkel om IKT i skolen. Svaret deres demonstrerer problemene ved IKT-satsingen, ikke minst at den mangler vitenskapelig grunnlag. Når Abelia (NHOs forening for teknologibedrifter) først bruker tid på å grave fram argumenter, er det påfallende at det eneste forskningsbelegget de finner for at IKT i skolen faktisk virker, er et upublisert doktorgradsarbeid fra Sverige – som attpåtil viser noe annet enn de påstår.