Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Gjør det selv

Nå får du drive din egen kildekritikk og selv skille journalistikk fra reklame.

Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Det er ikke ofte jeg blir forbannet av å lese om T-banestasjoner. Men en gang måtte bli den første. Det er søndag; jeg leser Aftenposten på mobilen. Og som den billøse osloborger jeg er, kommer jeg til å klikke på et oppslag om en ny og fin T-banestasjon. Snart er jeg dypt inne i en artikkel om den flotte utviklingen av byområdet Løren. Så fint det er, «Oslos nye, grønne knutepunkt». Utmerket kollektivtilbud, flotte boliger, frodige omgivelser og … vent nå litt. Dette var da i overkant idylliske bilder. Og en forbasket ukritisk tekst? Uroen vokser; er det en artikkel fra Aftenposten leser? Det ser da vitterlig sånn ut! Først når jeg kommer meg tilbake til avisas forside, oppdager jeg det: Artikkelen er framstilt som del av avisas journalistikk, men vagt merket med at den er levert av en annonsør. Gulp. Jeg har sittet og ukritisk slukt en reklame. Jeg er lurt trill rundt – av Aftenposten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen