Da The Latin Kings platedebuterte i 1994 med «Välkommen till förorten» satte jeg dem umiddelbart opp på toppen av min «ønskeliste» over artister vi burde breake i Norge. Men jeg var ikke i posisjon, Kungarna var på Warner. Men min fascinasjon for TLK og svensk hiphop gjorde meg oppmerksom på Gordon Cyrus – co-producer på «Välkommen till förorten» og et kreativt «powerhouse» som på det nedlagte verftet Finnboda Varv holdt hoff med sitt produksjonsselskap og hiphopkollektiv Breakin’ Bread. Han var også medlem av Whale, som med «Hobo Humpin’ Slobo Babe» fikk en europeisk hit – hvis video i 1994 ble «Best Video» på den første MTV Europe Music Awards.
Eksilsang: Maliske Khaira Arby, Disco, Moussa og Songhoy Blues i Oslo-aktuell film.
Rekviem for et hjem
En ny dokumentarfilm bringer oss nærmere musikken og konfliktlinjene i dagens Mali.
Det sterkeste musikalske båndet til krigen i Mali har vært Bassekou Kouyaté & Ngoni Bas «Jama Ko» (2013), et drivende intenst album og forsvar for malisk kultur bygget rundt frontmannens elektriske ngoni, spilt inn i et kaotisk og tidvis strømløst Bamako under statskuppet mot president Amadou Touré i 2012. På den tida landet, og i særdeleshet nordområdene, ble kastet ut i en væpnet konflikt som raskt vokste både i omfang og kompleksitet. En del av historien fortalt gjennom dokumentarfilmen «They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile», et hundre minutter langt portrett av fire musikere som bringer det musikalske Mali og det politiske Mali enda tettere sammen. «Jama Ko» har fått sin film-ekvivalent.