Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent– Det er en enorm belastning å være skoleelev i tretten år, først og fremst for de som ikke finner seg til rette med denne formen for opplæring. Altfor mange forsvinner ut av skoleverket med alvorlige skrammer på kropp og sjel, mener Edvard Befring, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. – De som opplever minst nytte og glede av skolegangen, er også de som er mest utsatt for psykiske og andre helseproblemer, sier han. Blant elever som startet på videregående opplæring i år 2000, var det mindre enn seksti prosent som fullførte på normert tid. – Norge har verdens lengste obligatoriske skolegang. I tillegg har vi åpen tilgang til videregående skole, noe som betyr ytterligere tre eller fire år. I første omgang kunne en ha kuttet ut ett års skolegang. Kortere skoleplikt ville ha frigitt store ressurser, både økonomisk og menneskelig, sier Befring. Nå tar han til orde for å kutte ut det siste av de ti obligatoriske åra i grunnskolen. Han mener at ved å redusere skolegangen med ett år, ville en frigjøre økonomiske ressurser som kunne brukes til å skape bedre læringsvilkår.
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent