Kandidaten
AILI KESKITALOAlder: 37 år
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn
«I dag begravde vi kvinnen på 32 og lyste fred over hennes minne.»Slik lød det da kanalsjef Arne Krumsvik i januar i fjor erkjente det første av mange feilsteg for Kanal 24. Radio-nykomlingen hadde da, godt hjulpet av pr-byrået Burston-Marsteller, kringkastet at de satset på et kvinnelig publikum, med en kvinne på 32 som «ideallytter». Men det tok ikke mer enn to uker med negative medieoppslag før Krumsvik og Kanal 24 innrømmet at trikset var en skjebnesvanger bommert. Avisredaksjoner og markedsanalytikere himlet med øynene. «Kvinne, 32» var en gedigen fiasko. Kvinnene som målgruppe var forlatt til fordel for «livsstilssegmentet», og enkel kjønnstenking erstattet av sosiologiske analyser basert på Bourdieu. Kjønn er ut, sier bransjen. Men bilen Ford Ka kommer nå med speil på begge sider, «sminkespeil» forteller de til Klassekampen. Og avisenes bilagstrend boomer som aldri før, med det uttalte kvinnefokuserte magasinet til Dagbladet som største suksess. Har de lure reklamesosiologene skapt en like kjønnsbasert markedstenkning som før?
Allerede abonnent? Logg inn