Rett på nett

Høyre vil ha politisk reklame på TV, og om noen uker skal høringsinstansene avgi sin dom over forslaget. I mellomtiden zoomer partiet inn på individet i nett-filmer.

Både regjeringen og et flertall i ytringsfrihetskommisjonen gikk ifjor inn for å oppheve forbudet mot politisk reklame på TV, og de fleste forberedte seg på en valghøst med kampanjer på skjermen. Slik gikk det ikke, men partiene satser likevel tungt på flere medier og uttrykksformer. SV er ett av partiene som har markert seg på internett med å kaste seg på mediebølgen blogg – en privat oppdatert nyhetsside med personlige kommentarer. Høyre satser også på internett, og på partiets sider ligger flere videoklipp. De fleste videoene er opptak fra Høyres landsmøte, og er rene videoopptak av taler – nærmest å regne for artikler i videoform. Men to videoer er produsert som små spillefilmer med voice-over, fiktive karakterer, en historie som fortelles med musikk i bakgrunnen og slagord nederst i skjermbildet. Et innlegg i debatten om politisk reklame på TV? Nei, mener Høyre bestemt, og avviser at de har en annen agenda med filmene enn «å motivere internt og opplyse eksternt». I filmene møter vi den lille jenta Sigrid som jubler over EU, og en familie i optimismens tid.