«Sosio-rasta»
Som medansvarlig for utviklingen at segmenteringsmodellen og kommunikasjonstrategiverktøyet Sosioraster er jeg takknemlig for at Mina Hauge Nærland nevner modellen i Klassekampens lanseringsartikkel for Utflukts antidesign-nummer. Før Vance Packards bok «The Hidden Persuaders» kom ut i 1957, der Packard beskriver hvordan verden er tatt over at sleipe psykologer i reklamebransjen, ble visstnok Ernest Dichter, bokas skurk, advart. «Samme hva han skriver, bare navnet mitt er stavet riktig,» var Dichters svar. Dichers berømmelse og kommersielle suksess kom i kjølvannet av Packards sinte angrep. Jeg er derfor svært skuffet over at Sosioraster omtales som «sosio-rasta» i artikkelen, men synes for øvrig at det er et godt forslag til en mer avslappet betegnelse på modellen. Jeg beklager det samtidig dersom Hauge Nærland føler at det reduserer hennes journalistiske arbeid at Sosioraster brukes til å forklare hennes engasjerte arbeid i ymse radikale tidsskrifter som resultat av strukturer framfor tilfeldig personlig medfødt radikalisme. Din tanke er fri!
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn