Kommersielt monopol på «gla'-sex»
Liv Skotheim har nylig avsluttet sin hovedoppgave i medievitenskap ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, kalt «Seksualundervisning på glanset papir: En studie av unge jenters opplevelse av sex-stoffet i Girls, 4U Magazine, [mag] og in-side». I oppgaven tok Skotheim for seg unge jenters bruk av, og forhold til sex-stoffet i de norske jentebladene Girls, 4U Magazine, [mag] og in-side. Skotheim understreker at hun ikke har gjort noen kvalitativ eller kvantitativ innholdsanalyse av de fire bladene, men latt jentene selv komme til ordet og fortelle hvordan de ser på det bladene skriver om sex. Skotheim gjennomførte to undersøkelser i fokusgrupper på ti jenter i Oslo i hver, der den ene gruppa bestod av jenter på 14 år og den andre av jenter i 18-årsalderen, for å tilnærme seg jentenes eget syn på saken.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent