Det er få områder i norsk politikk der forskjellen mellom regjeringenes ord og handling har vært like stor som i klimapolitikken. Løftebruddene skyldes ikke bare mangel på politisk vilje, men også at den norske sentralforvaltningen er laget for å ivareta særinteresser, ikke for å løse miljøproblemer. Mange i SV og Senterpartiet har lovet at de vil ta miljøhensyn på alvor dersom de kommer i regjering. Samtidig har de fleste i den yngre generasjonen i Arbeiderpartiet vokst fra kraftsosialismens ensporete fokus på utvikling av forurensende næringer. Likevel er det lite som tyder på at miljøvernerne i disse tre partiene vil få en lett jobb med å kutte norske klimagassutslipp dersom de kommer i regjeringsposisjon etter valget. Både i SV, Sp og ikke minst Ap finnes det krefter som er opptatt av helt andre ting enn å lage en forsvarlig klimapolitikk. Sannsynligheten er derfor stor for at miljøforkjemperne i den rødgrønne alliansen vil komme opp i en lignende situasjon som vi har sett i tidligere regjeringer. Disse har utmeislet fine, men tvetydige, overordnede klimapolitiske kompromisser, men har manglet konkrete målsettinger å styre den daglige politikkutviklingen etter. Tolkningsrommet i klimapolitikken har blitt godt utnyttet av klimaskeptiske politikere, embetsfolk og næringsliv. Dermed har utviklingen av en forsvarlig klimapolitikk blitt trenert. Mens klimaløftene har støvet ned på miljøvernministerens skrivebord, har den tradisjonelle forurensende politikken fortsatt som før. Miljøvennene i de tre regjeringslystne partiene burde allerede nå finne sammen og begynne å planlegge hvordan de skal unngå at deres løfter vil lide samme skjebne.