Tre lærere har skrevet et åpent brev til meg, gjengitt i Klassekampen 20. mai. De lurer på om jeg er klar over hva som skjer i Kommune-Norge. Det er jeg. Det finnes lett tilgjengelige tall for bl.a. gruppestørrelse og lærertetthet i hver kommune. Alle som vil orienterte seg, kan se på nettstedet www.skoleporten.no. Ressursbruken i norsk skole har de senere år vært temmelig stabil. Vi er fortsatt blant de land i verden som bruker mest penger på skole. Hovedårsaken til vår høye ressursbruk er at vi har prioritert å ha høyere lærertetthet enn andre land – ca. 40-50 prosent høyere enn gjennomsnittet i OECD. Men det er forskjeller mellom kommunene. Små kommuner har som regel høyere lærertetthet enn store kommuner, men heller ikke dette er nytt i forhold til tidligere år. En del av forskjellene skyldes også kommunenes økonomi og politiske prioriteringer. Lærerne som har skrevet det åpne brevet til meg, forteller ikke hvilken kommune de er fra. De nevner imidlertid at de har elevgrupper på 27-28 elever. Men det må ha noe med organisering å gjøre, for det finnes ikke kommuner i Norge med så lav lærertetthet. Det er 35 kommuner i Norge som har en gjennomsnittlig gruppestørrelse på over 15 elever, og av disse er det kun to som har en gjennomsnittlig gruppestørrelse på over 18. Ingen har over 19. Den gjennomsnittlige lærertettheten i Norge gikk noe ned fra 2003 til 2004, men har i inneværende år igjen økt til 12,1 elev per lærer. Gjennomsnittlig utgift per elev har gått opp fra 58.052 skoleåret 2001-02 til 64.157 i år, og gjennomsnittlig gruppestørrelse har gått opp fra 13,6 elever ifjor 13,7 i år. Regjeringen har også startet gjennomføringen av et historisk stort kompetanseløft for lærere og skoleledere og har øremerket to-tre milliarder kroner til dette. Det kommer i tillegg til de ressursene kommunene bruker – og er en del av regjeringens skolereform, Kunnskapsløftet, som skal gjennomføres fra 2006.Kristin Clemet er utdannings- og forskningsminister