Ah-skalaen
I går, på herværende spalteplass, kunne Klassekampen introdusere en aldri så liten serie om nettvanene til det norske folk og befolkningen for øvrig. Dagens spalte tar for seg den eksplosive økningen i antall nettsider. Undertegnede gjorde nemlig en aldri så liten undersøkelse i 1999, med utgangspunkt i hvilke filosofer som den gang fikk flest treff på søkemotoren AltaVista. Utviklingen siden den gang har, viser det seg, på nær sagt alle mulige måter vært rivende. Aristoteles, som i 1999 utpekte seg som den mest populære filosofen på nettet, kunne den gang skilte med 107.070 nettsider. I dag resulterer et søk på Aristoteles i 4,6 millioner treff. Og ikke nok med det. Læresvennen hans, Platon, har tatt ham igjen, og kan nå skilte med ikke mindre enn 6,6 millioner nettsider. Og som om ikke det var nok, har også Immanuel Kant, som i 1999 måtte nøye seg med en fjerdeplass, med skarve 50.000 nettsider, tatt igjen Aristoteles. Med 6,8 millioner treff overtar han posisjonen som den mest omtalte filosofen på nett. Men det er enda et godt stykke opp til Gud, som i sin engelskspråklige reinkarnasjon kan skilte med 232 millioner nettsider (mot 2 millioner treff i 1999). For ikke å snakke om sex, med sine 299 millioner treff (mot 7 millioner i 1999).På dramatikerfronten må Ibsen (867.000 treff) se seg grundig slått av Shakespeare, som nå skilter med hele 16 millioner treff – mer enn dobbelt så mange som søkeordet «ahh» (7 millioner treff), men ennå langt bak «ah» (49 millioner treff). Ibsen kommer så vidt foran «ahhhhhh» (728.000 treff), og klart bak «ahhhhh» (1,36 millioner treff). Fem trinn bak finner vi Jon Fosse, med 177.000 nettsider. På ah-skalaen plasserer Fosse seg nå et sted mellom «ahhhhhhhhhh» (234.000 treff) og «ahhhhhhhhhhh» (159.000 treff).
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn