«Nyheter, nyheter, nyheter»
TV 2-sjef Kåre Valebrokk har ertet på seg sine journalister. Denne uka kunne VG gjengi et internt brev fra redaksjonsklubben i TV 2, hvor de uttrykker stor misnøye med endringene i sendeskjema som ble gjort før nyttår. Debattprogrammet «Tabloid» og underholdningsnyhetene «Absolutt» fikk endrede sendetider, og nyhetene og sporten kuttet med noen minutter hver. Samtidig taper TV 2 seere. Med fredager som et hederlig unntak, har tv-kanalen tapt markedsandeler hver dag i første kvartal i år. Men det gjør ingen ting, fordi annonsekronene ruller inn. Spørsmålet er bare hvor lenge dette vil vare. TV 2 er i ferd med å gjøre seg uviktige, og fortsetter de det løpet, vil enda flere seere forsvinne, og dermed også annonsørene. På lang sikt er det en fare for at TV 2 undergraver sin egen posisjon, ikke bare blant seerne, men altså også hos annonsørene. Det heter seg at det er dumt å tisse i buksa for å holde varmen. Det kan virke som om TV 2 er i ferd med å væte buksene. Da nyhetssluggeren Kåre Valebrokk byttet redaktørstol fra Dagens Næringsliv til TV 2, var programerklæringen «nyheter, nyheter, nyheter». I tillegg skulle kanalen glede og underholde. Dette var i 1999. Når vi skriver 2005, kan det se ut til at nyhetssendingene er blitt mer et vedheng for å behage politikere som jo gir konsesjon, mens «Seriemesteren» spiser seg mer og mer inn i sendeflatene. Til helga arrangeres journalistenes Skup-konferanse. Med i konkurransen om årets pris for beste gravejournalistikk har TV 2 sendt inn skarve to bidrag, mens hovedkonkurrenten NRK har levert 15 bidrag. Dette kan vitne om at TV 2 ikke ser det som sin viktigste oppgave å konkurrere med NRK om å sette den seriøse dagsordenen. Muligens har Valebrokk skjønt at nyhetsseerne ikke er så interessante for annonsørene, men at de vil nå glade folk i kjøpemodus. Som seerne av «Idol». TV 2 er i ferd med å foreta seg samme manøver som Dagbladet har gjort. Som et fortvilet grep for å holde på leserne, og dermed annonsørene, har Dagbladet latt forsidene sine oversvømme av sex-vaner, reality-kjendiser og annen tv-underholdning. De gjemmer bort sin seriøse nyhetsdekning til fordel for mer lettvinte forsider. Det er det Fedon Lindberg kaller «raske kalorier» – lette å få i seg, men ikke akkurat oppbyggelige. I det siste har riktignok den ransmistenkte Toska dukket opp på forsidene som nyhetssaker, men så kunne også hele Stavangerranet også vært en gedigen Hollywood-produksjon. Dagbladets sex- og reality-forsider har gitt gode salgstall og annonsekroner der og da, men nå begynner fallet. Forsidene og fallet i lesertall trenger selvsagt ikke ha noe som helst med hverandre å gjøre, en million andre faktorer kan selvsagt også spille inn, men det er også stor grunn til å anta at vridningen vekk fra nyheter henger sammen med det fallet Dagbladet nå opplever. Dagbladet har gjort seg uviktige. Og nå begynner leserne å oppdage det. TV 2 burde frykte at de samme vil skje hos dem. Det er trist hvis medier som TV 2 og Dagbladet undergraver sine egne posisjoner. Ikke fordi alt de gjør til enhver tid er så veldig bra, men fordi det er kanaler med store økonomiske ressurser, og som i alle fall tidligere har vist en vilje til å bidra med sitt for et levende demokrati gjennom nyhetsproduksjon. Dette er også store mediekanaler som burde ha økonomiske forutsetninger for drive god journalistikk. Redaksjonsklubben i TV 2 har altså protestert mot denne utviklingen. Kanskje burde også Norsk Journalistlag melde seg inn i debatten. Det er en fagorganisasjon som skal ivareta arbeidsplasser, ikke bare i dag, men også i framtida. Dessuten har de et ansvar for å sørge for at journalistikken ikke bare blir underholdning.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent