Norskfaget i koleraens tid
Fra høsten 2006 skal et nytt norskfag innføres i norsk skole. Det dreier seg om et kvalitativt nytt fag som flyter opp fra aska til det gamle faget. Det nye faget bygger på helt andre forutsetninger enn det gamle. Slik må vi tolke det foreløpige utkastet til læreplan for norsk for hele skoleløpet, fra 1. klasse til siste på videregående, som Utdanningsdirektoratet nå har offentliggjort. Planen skal avløse de eksisterende læreplanene som ble innført med reformene i 1994 og 1997. Et nytt utkast legges ut til høring i januar. Høringsfristen er på tre måneder før planen vedtas til sommeren. Våren 2004 gav Jon Smidt ut boka «Sjangerer og stemmer i norskrommet». Smidt er professor i norsk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Det er en svært interessant bok, ikke minst fordi den formidler fagsynet som gjennomsyrer det nye forslaget til læreplan. Smidt sitter i læreplangruppa – og det nye utkastet er som et destillat av hans bok. Ytringer som «demokratisk offentlighet», «multimodale tekster», «kulturverksted» og «elevene møter og går i dialog med tekster og ytringer fra tidligere tider» ble først lansert i Smidts bok. På side 174 legger han fram sine tanker om progresjonen for faget i den videregående skolen som jeg finner igjen, nesten ord for ord, i den nye planen.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent