Teatrets «virkelighetstørst»

Ifølge Eva Bratholm i Dagbladet, viste tildelingen av årets Nobelpris i litteratur til Elfriede Jelinek at Svenska Akademien igjen hadde hengitt seg til sin «yndlingsøvelse: å finne fram en smal lyriker eller dramatiker som nesten ingen har hørt om». Reaksjoner som dette viser dessverre at man i norsk offentlighet ikke føler noen blygsel over å skilte med egen uvitenhet, spesielt når det angår teatret. I stedet for å reise spørsmålet om norske teatre har forsømt seg ved ikke å sette opp Jelinek, anklages Svenska Akademien for å hedre en forfatter man ikke har hørt om. Hadde kritikerne kjent litt mer til svensk teater, ville de for øvrig visst at Elfriede Jelinek er blitt spilt, at «Prinsessdramer» (se Klassekampen 9. oktober) sto på plakaten i Stockholm, og at også «Bambiland» tidligere i år fikk strålende mottakelse i svensk presse.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen