Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Torpedo med slips

Om lag en gang i måneden kan ulike media fortelle at moralen er i endring fordi vi «ikke lenger gjør opp for oss». Kildene er gjerne inkassoselskaper som kan melde om stadig økende oppdragsmengde. Direktør Tore Andersen i inkassoselskapet Lindorff fikk tirsdag uimotsagt hevde i Aftenposten at samfunnets betalingsmoral er i endring: «Vi har et annet syn på betalingsforpliktelser nå. Frykten for ikke å gjøre opp for seg er ikke like stor, og det kan man gjerne kalle moral».Det må «man» gjerne gjøre, men vi vet overhodet ingen ting om betalingsmoralen. Derimot vet vi at næringslivets forretningsmoral er i endring. Hovedårsaken til at stadig flere regninger går til inkasso, er at næringslivet blir stadig mer aggressive og skruppelløse pengeinndrivere. Pengeinnkreving er blitt en lukrativ virksomhet som blant annet har bidratt til å gjøre folk som Vålerenga-investor Jon Norbrekken styrtrike. Pengeinndriving var også «konseptet» som fikk bankene til åpne sine pengebinger for de tiltalte i Finance Credit-skandalen. Systemet er slik at firmaer selger sine fakturaer til inkassoselskaper. Noen selger bare misligholdte regninger, men stadig flere selger alle fakturaene automatisk. Ordningen har tre konsekvenser. For det første er gjeldsinndrivingen fra de profesjonelle inkassoselskapene naturligvis mer effektiv, enn fra ordinære selgere som ser ubetalte regninger mest som bry. Dette er sannsynligvis hovedårsaken til det økende tallet på inkassosaker og til den angivelige «dårlige betalingsmoral». For det andre blir et stort antall regninger som kunder mener de ikke skal betale, drevet inn. Inkassovirksomheter inndriver alle fakturaer de overtar. De har angivelig ikke noe ansvar for at regningene er riktige. Mange våger ikke annet enn å betale når de får ubehagelige trusselbrev fra inkassoselskaper. Mer standhaftige kunder får mer trøbbel: Den opprinnelige selgeren opererer gjerne med omvendt bevisbyrde: Kunden må bevise at han eller hun ikke har bestilt eller fått den aktuelle varen eller tjenesten eller at det er en feil med regningen. Forsøk på å løse slike saker på telefon ender ofte hos callsenter-ansatte som ikke kjenner verken firmaet eller saka, som har streng ordre om aldri å innrømme feil og som ikke har anledning til å sette deg over til ansvarlige. De fleste kunder gir opp og betaler i stedet. Ingen vet derfor hvor mye penger Lindorff tjener på å drive inn urettmessige regninger.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen