Du kan bla til neste sideBla med piltastene

De gudløses Gud

Sogneprest Thorkild Grosbøll i Taarbæk i Danmark har lenge ligget i konflikt med Helsingør-biskopen Lise-Lotte Rebel. Nå har hun bestemt seg for å suspendere ham med henvisning til at han har «skapt dyp forvirring om folkekirken».Bakgrunnen for den danske kirkestriden er Grosbølls avvisning av at det finnes en ekstern og inngripende Gud. I en av sine prekener har han for eksempel sagt at «hvis Guds vilje skal ske, hvis retfærdigheten skal ske fyldest, er det os der råder for den. Gud har abdiceret til fordel for sin søn og dermed til fordel for os. Der er altså ikke længere nogen himmelsk garanti eller inngribende magt, der er kun dét gudsrige, der lykkes ved os og mellom os. Så lykkes det ikke, er der intet.». I Norge har det vært lite åpen diskusjon om disse teologiske stridsspørsmålene siden den opprivende striden om Helge Hognestad på 1980-tallet. Men Grosbølls og Hognestads gudsbegrep får likevel større og større oppslutning, ikke minst blant radikale kristne. En av talsmennene for en fullstendig revisjon av kristendommen, er tidligere prest og biskop i den anglikanske kirken i USA, John Shelby Spong. Nylig kom hans bok «En ny kristendom i en ny verden» ut på dansk. Jeg baserer framstillingen på Johannes Værges anmeldelse og Pernille Stensgaards artikkel om Spongs bok i Weekendavisen, (4.-10. juni).I likhet med ateister og materialister mener John Shelby Spong at den eksterne og inngripende guden er en menneskelig konstruksjon. Da mennesket utviklet en jeg-bevissthet og en bevissthet om døden langt tilbake i historien, oppsto forestillingen om eksterne guddomsmakter. I dag mener imidlertid Spong at denne teismen er døende. Det går ikke lenger an å forestille seg at sykdom og død er Guds straffedom – antibiotika virker like bra på troende som ikke-troende.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen