Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Skolen øker forskjellene

Norsk skole klarer i for liten grad å motvirke at kjønn, minoritetsbakgrunn og foreldrenes utdanning får stor betydning for elevenes resultater. Det slo avdelingsdirektør Anne Berit Kavli ved Læringssenteret fast i går da hun la fram en omfattende rapport om tilstanden i norsk skole i 2002Heller enn å jevne ut forskjellene mellom barna, ser den norske enhetsskolen ut til å forsterke dem. Det er norske jenter med foreldre som har lang utdanning som er de soleklare skolevinnerne. Men i internasjonal sammenheng kan ikke Norge skryte av sine skolelys: Rapporten slår ettertrykkelig fast at norske elever slett ikke hevder seg så godt som man skulle ønske i basisferdigheter som lesing, matematikk og naturfag. Læringssenteret har funnet at det er stor spredning i elevenes resultater, og at det er en uforholdsmessig stor andel elever som presterer svært dårlig. Likevel er skolens andel i de offentlige utgiftene på vei nedover.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen