Da USAs president George W. Bush og Storbriannias statsminister Tony Blair holdt sitt krigsråd på Camp David i går, sto det et punkt på dagsordenen etter at debatten om FNs videre rolle i Irak var uttømt. Blair hadde med seg i oppdrag fra det britiske næringslivet å drøfte fordelinga av kontraktene med Bush. Gjennom det halvstatlige USAid har Bush-administrasjonen tildelt oppdraget om å drive dypvannshavna i Umm Qasr til Stevedoring Services of America (SSA). Dermed gikk det britiske havne- og ferjeselskapet, Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O), på grunn. Kontrakten er verdt 4,8 millioner dollar. Det har skjerpet konkurransen om kontraktene ved gjenoppbygginga, og økt den britiske uroen, fordi alle vet at den første kontrakten er viktig fordi den vil gi et bein innafor. P&O er foreløpig det eneste britiske selskapet som har fått legge inn anbud. Den britiske næringsministeren Patricia Hewitt har krevd at Washington garanterer at britiske selskaper får kontrakter i Irak i en personlig samtale med Andrew Natsios, lederen for USAid. Det bekreftet regjeringskilder i London før Blair møtte Bush i går. Hewitt henvendte seg på vegne av Trade Partners UK, næringsdepartementets eksportavdeling, ifølge Financial Times.