Våpeninspektørene pakker sammen og vil ha forlatt Bagdad når dette blir lest. For vel to uker siden ble det meldt om at det var brutt hull i vernevollene langs grensa mellom Irak og Kuwait. FNs observatørkorps er på vei ut. Generalsekretær Kofi Annan konstaterte i forrige uke at en krig mot Irak uten FN-mandat er i strid med folkeretten. Men USAs krigsmaskin ruller over FN-mandatet, og Annan har beordret FN ut av krigssonen. FN har kastet inn håndkleet. Hva hadde skjedd om våpeninspektørenes leder Hans Blix hadde fått instrukser fra Annan om å fortsette arbeidet og observatørkorpsets leder hadde fått ordre om å tette igjen hullene i grensevollene? Hva hadde skjedd om Blix hadde sendt sine inspektører ut på oppdrag til de stedene som står høyt oppe på USAs bombeliste – sammen med vitale deler av Iraks sivile infrastruktur – og varslet Pentagon om inspeksjonene for resten av uka? Det fins intet vedtak i Sikkerhetsrådet om å avbryte våpeninspeksjonen og avslutte Unmovics mandat. USA og Storbritannia setter ikke bare Sikkerhetsrådet til side og trekker resolusjonsforslaget sitt som uansett ville ha lidd nederlag. De bryter også inngåtte vedtak.