Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Med FN på sidelinja

Våpeninspektørene pakker sammen og vil ha forlatt Bagdad når dette blir lest. For vel to uker siden ble det meldt om at det var brutt hull i vernevollene langs grensa mellom Irak og Kuwait. FNs observatørkorps er på vei ut. Generalsekretær Kofi Annan konstaterte i forrige uke at en krig mot Irak uten FN-mandat er i strid med folkeretten. Men USAs krigsmaskin ruller over FN-mandatet, og Annan har beordret FN ut av krigssonen. FN har kastet inn håndkleet. Hva hadde skjedd om våpeninspektørenes leder Hans Blix hadde fått instrukser fra Annan om å fortsette arbeidet og observatørkorpsets leder hadde fått ordre om å tette igjen hullene i grensevollene? Hva hadde skjedd om Blix hadde sendt sine inspektører ut på oppdrag til de stedene som står høyt oppe på USAs bombeliste – sammen med vitale deler av Iraks sivile infrastruktur – og varslet Pentagon om inspeksjonene for resten av uka? Det fins intet vedtak i Sikkerhetsrådet om å avbryte våpeninspeksjonen og avslutte Unmovics mandat. USA og Storbritannia setter ikke bare Sikkerhetsrådet til side og trekker resolusjonsforslaget sitt som uansett ville ha lidd nederlag. De bryter også inngåtte vedtak.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen