Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Verden må forandres

I 1970, året før jeg ble ansatt som lærer ved fagområdet By- og regionplanlegging på Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO), ga jeg ut en bok sammen med Hans Magnus Ystgaard, «Trafikkrigen», et dokumentarisk stridsskrift mot privatbilismen. Opp mot den destruktive bilbyen og Distrikt-Norges kostbare motorveinett satte vi kollektivtransportens fordeler, og ubeskjedent nok vil jeg hevde at denne Pax-boka fortsatt har gyldighet. Nå i 2003 er det hundre år siden bilkongen Henry Ford oppfant sin bensinmotor og begynte den første fabrikkproduksjonen av automobiler (T-Forden kom i 1908). Sjelden har en moderne teknisk innovasjon vært mer fiendtlig mot bymiljøet enn det individualistiske firehjulsgående kjøretøyet. Men emnet synes å være tabu i den offentlige norske miljødebatten i dag. Heller ikke på AHO er studentene opptatt av problemstillingen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?