* Den danske avisen Dagen er kommet opp i økonomiske problemer bare kort tid etter oppstarten. Tanken bak Dagen var å skape en intellektuell, moderne, nysgjerrig og globalt orientert avis, befolket med en skare unge og ærgjerrige journalister. En avis for folk som kan lese, skrevet av folk som kan skrive, var et av slagordene, sammen med det noe mer kjekkaspregede: «Et dyrt højrøvet dagblad med snob-appell». Så viser det seg at alle disse ambisjonene ble kjørt i senk av hovedaksjonær og avisdirektør Peter Lincks altfor løsslupne pengebruk. Avisen skulle etablere seg i toppdivisjonen fra dag én, og avisdirektøren valgte å bruke store summer på å installere avishuset på fasjonable Holmen med flott innredning, dyre møbler og god mat. Maten var for øvrig foranledningen til konkursbegjæringen, ettersom den ble forsøkt betalt med en dekningsløs sjekk. Det viste seg altså at det likevel ikke var nok oppstartskapital til å bære denne typen storslåtte manérer. I mangt og mye minner den danske avissatsningen om Morgenbladet under senere pr-rådgiver Hans Geelmuydens ledelse. Også da blåste man opp utgiftssiden for å få til rask opplagsvekst. Men da inntektene ikke kom i store nok mengder til å holde tritt med frilansernes honorarer og voksende restaurantregninger, gikk prosjektet mot døden. Avisbransjen er en ekstrem vanskelig bransje for nykommere, fordi investeringskostnadene er så store. I Danmark er det ikke startet en ny riksdekkende dagsavis (som fremdeles lever) siden 1945 da motstandsavisen Information så dagens lys. I Norge er det bare Klassekampen og Finansavisen blant de senere forsøkene som har overlevd. Begge har hatt det til felles at de i motsetning til Peter Lincks Dagen har satt tæring etter næring.