Under Hans Hamid Rasmussens studietid på kunstakademiet i Oslo var der ingen muslimske studenter. I dag er situasjonen i ferd med å endres, ikke bare på akademiene. - Norge har fram til 1970-tallet vært relativt homogent, det vil si innvandring har kommet for det meste fra andre europeiske land med protestantisk livssyn. Jeg vil påstå at blant de mest profilerte unge kunstnerne i dag er flere innvandrere i første, andre eller tredje generasjon. Øverst troner Bjarne Melgaard som delvis vokste opp i Australia, deretter finnes en rekke interessante kunstnere, sier Rasmussen som kjenner kunstnere med muslimsk bakgrunn fra Indonesia, Libanon, Iran og Irak. De kommer fra en sekularisert middel- eller overklasse, og har ofte høy utdannelse fra Europa eller Amerika. Hans Hamid Rasmussen er kunstner og førsteamanuensis ved NTNU, Kunstakademiet i Trondheim. Han er født i Algerie og bosatt i Oslo. I år har han stilt ut både på Henie Onstad Kunstsenter i Bærum og i Galleri F 15 på Jeløya. Nasjonale perspektiver på kunst og kulturpolitikk i dag utfordres ifølge ham av nye minoriteter. - Når innvandrere med muslimsk bakgrunn kommer til Norge representerer de en kultur med sterkere tradisjoner innen litteratur, poesi, musikk, dans og teater. I Algerie er tradisjonen utrykt ved ornamentering og mesterlig kalligrafi. Europeisk billedkunst har vært dominert av et kristent livssyn og styrt av borgerskapet. Deres verdier og økonomisk strukturer har fått stor innflytelse på hvordan billedkunst produseres og omsettes, sier Rasmussen.