– «Macht und Rebel» inspirerer

I Klassekampens debattserie om Matias Faldbakkens bok Macht und Rebel har merkevarebygger Karl Fredrik Tangen og trendanalytiker Thomas Seltzer gått hardt ut mot venstresida og kultureliten. «Venstreeliten dyrker egen høystatus og har glemt sin målgruppe», lyder kritikken. De to tar Faldbakkens bok til inntekt for for sin kritikk. Særlig får Adbusters gjennomgå. Adbusters er et aksjonsbasert internasjonalt nettverk for «mentalt miljøvern». Adbusters mål er å endre hvordan konsum- og kulturindustrien setter dagsorden. Særlig kjent er de for logo- og reklamebusting, et subversivt prosjekt der de vrir kjente logoer og reklamer til å virke mot sin hensikt. Flere, inkludert Klassekampens anmelder, har lest Macht und Rebel som et spark spesielt til adbustervirksomheten. «Symbolaktivismen har begrenset kritisk potensial», påstås det.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen