Familieblikket
Stillheten gjør størst inntrykk i Frida Fliflets debutnoveller.


Frida Fliflet
Kan eg sjå på
Kan eg sjå på
Samlaget 2025, 174 sider
Alle ser på alle – men ser vi hverandre egentlig? Debutant Frida Fliflet lager fra første side relasjonelle speilsaler i novellene sine. I midten av rommet sitter ofte et ungt menneske som er rammet av the family gaze – for eksempel en bunadskledd ung kvinne som kjenner slektens øyne vurdere hennes anstrengte forhold til kroppen og kakestykket foran seg på tallerkenen. «Å spy i bunad er ein kunst» konstaterer hun, der hun sitter i et traust konfirmasjonsselskap med ønske om å forsvinne. Hun vil vekk, og hun vil være like lett som en kolibri eller syltynn som mormor da hun var ung. Hun kaster opp, og klarer ikke å balansere hvor mye av henne som må forsvinne før hun kan begynne å bli seg selv.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn