Kjedelig?
I språk, som i fotball, må man lære spillets regler.
Tidligere har jeg sitert en svensk skolelærer som uttrykte overfor elevene at svensk grammatikk er «tråkigt». Jeg er redd det samme kunne ha skjedd i et norsk klasserom. Men hva slags ‘pedagogikk’ er dette? Og hva er kjedelig med grammatikk? Språket er en viktig faktor som skiller mennesket fra dyrene, og vi bør skjøtte det som best vi kan, og lære å beherske det best mulig. Grammatikk er vitenskap – et system barn bør lære å beherske gradvis bedre, både før skolestart ved å lytte og snakke, og oppover i klassene ved å delta i undervisningen, gjøre øvelser og blant annet lære fagtermer. Lydlære: Om vokal (selvlyd) og konsonant (medlyd), forskjellen på skjære og kjære i uttalen, r-lyden i forskjellige dialekter. Morfologi (av gresk morfé ‘form’ og logos ‘ord’, ‘lære’): formlære, altså om hvordan noen typer ord forandrer form, det er særlig verb, substantiv og adjektiv. Formene viser oss om noe skjer nå eller har skjedd tidligere, om det gjelder mennesker eller gjenstander, én eller flere, og om vi har hørt om dette før (bestemt form av substantiv) eller ikke (ubestemt form).
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent