Denne uka åpna påmeldingen til Spellemannprisen 2024, og mange reagerer sterkt på styrets beslutning om å slå sammen Klassisk og Samtid til en kategori. Mange spaltemeter kunne vært skrevet om forholdet mellom disse kategoriene; samtidsmusikk som nåtidas kunstmusikk, klassisk som historiens kunstmusikk ved vår side i dag. Samtid som det absolutte nå – og i dette nået en holdning til historien. Klassisk med lange og ulike tradisjonsforståelser og interpretasjoner. Man skal ha lytta temmelig lite til musikk for å tenke at samtidsmusikk og klassisk musikk er omtrent det samme. Dette samtidig som vi har de to kategoriene Pop og Alternativ pop.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Americana-musiker Chuck Prophet får nytt liv via den magiske, kolombianske cumbia-musikken.
Rytmer etter døden
Intervju
I 1984 dukket en skrukkete gjeng opp på Studio 26 i Universitetsgata i Oslo (i etasjen over lokalet der Last Train åpnet seinere samme år), for å spille på rockeklubben Ratz, drevet av Kai Jarre og meg selv. Kvintetten kalte seg Green on Red, og var sammen med The Dream Syndicate, The Long Ryders og The Bangles de mest sentrale bandene i en ny Los Angeles-bølge som ble kalt The Paisley Underground.