Det har mørkna i Oslo en kveld rundt midten av september. I kulturhuset Sentralen er salene omgjort til det som kan se ut som en form for sovesaler, Sparebankstiftelsen arrangerer Ligg & lytt under Kulturnatt Oslo. Lyttere ligger på tjukke madrasser eller mjuke tepper og lytter til konserter med Brahms, Beethoven og hardingfeleslåtter.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
150-åringen Arnold Schönberg satte premissene for klassisk musikk i det forrige århundret, men er fortsatt vanskelig å forstå seg på.
Den vriene
EssayJubileum
Det ble aldri som Arnold Schönberg forestilte seg rundt 1923, at tolvtonemusikken ble allemannseie og at folk på gata plystret melodiene til hans hypermoderne fremtidsmusikk. Nei, for dette er vanskelig tilgjengelige greier. Man kan til og med beskylde musikken for å være menneskefiendtlig, at den går imot akustiske prinsipper, mot naturlover, som også har et korrelat i hvordan sansene våre fungerer, og at Schönberg satte teori og intellekt foran uttrykk og kropp.