Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Naturlig nok

Fra skog til havbunn med ­alternative spilleteknikker.

TJØGERSEN: Klarinettist og komponist fra Oslo, født 1980. Foto: Frederic Boudin
Album

Kristine Tjøgersen

Between Trees

Album

Aurora Records

Komponist Kristine Tjøgersen er i vinden, bokstavelig talt, for her er hun med et verk som på forskjellige måter løfter naturen inn i musikken. Det er både blåse- og vindlyder og et tonespråk som i stor utstrekning er basert på alternative spilleteknikker. «Å være i vinden» impliserer kanskje at Tjøgersens popularitet er tilfeldig og basert på mote, men håndverket er langt på vei så sterkt at jeg tviler på at vinden løyer for henne.

At Freiburg-baserte Ensemble Recherche - et av verdens ledende samtidsensembler - spiller på «Between Trees», er ytterligere et kvalitetstegn.

Til hvert stykke hører det med små poetiske tekster av Hanna Bjørgaas, som eksempelvis beskriver prosesser som fotosyntesen i et språk så nært at det nesten oppleves i førstepersonsperspektiv. Du kan i alle fall på filmatisk måte følge lyset fra det treffer grønne blader til vekstene får liv («Between Trees»). Andre ganger handler det om hendelser på havbunnen («Seafloor Dawn Chorus») eller livet til en konkylie («Konkylie»).

En slik tekstlig forståelse av verkene kan sikkert ha vært til hjelp for Tjøgersen, og kanskje de kan være guider for manges lytting. Jeg foretrekker imidlertid å lytte til Tjøgersens vidunderlige musikk slik den er.

«En like leken som estetisk smart utnyttelse av lyd»

Kanskje de lynraske tonene fra fiolinen i nevnte «Konkylie» kunne skildret A snail rolls down the rocky seabed. Mest av alt syns jeg likevel at tonene utgjør lekre lyder (som fiolinklang), mer enn at klangene skal uttrykke et naturfenomen.

Tidvis kan det virke som om komponister har glemt etymologien til sin egen virksomhet, når alternative spilleteknikker står i sentrum. Å «komponere» er å sette sammen. Noen ganger kommer likevel ikke verkene lenger enn å bli til selvhøytidelige oppfinnelser, uten at det blir gjort noe vesentlig musikalsk ut av dette.

Med Tjøgersen opplever man for så vidt en oppfinners nysgjerrighet for lydene hun skaper, men det er en like leken som estetisk smart utnyttelse av lyd som gjør dette til fengende musikk. Jeg vil tro at de fleste, selv med liten erfaring av samtidsmusikk, kan sette pris på Tjøgersens enorme repertoar av klanger og måten hun lager naturlig musikk, i dobbelt forstand, av disse.

Lydproduksjonen er god, særlig der rommets klang og flerdimensjonalitet tas vare på, så du kan høre hvor i rommet lydene har sin opprinnelse. Utgivelsen er også sammensatt slik at den kan fungere som en helhet å lytte til, der vi begynner og slutter med verk relatert til trær.

Ensemble Recherche spiller så klart ypperlig, men det vil jeg si gjelder alle medvirkende. Det er som om dette er et tonespråk musikerne alltid har vært fortrolige med, uansett om de heter Kringkastingsorkestret, Ensemble neoN, Tøyen Fil og Klafferi (TFK), Marcus Weiss eller Jenny Hval.