Teknisk Museum fikk ni millioner av Equinor til utstilling om norsk energihistorie. Å avslå oljepenger er hyklersk, sier direktøren.
Simon Gramvik (tekst) og Vilma Taubo (tekst og foto)
Får kritikk: Teknisk Museum i Oslo får refs av klimaaktivister for å samarbeide med Equinor. Her lærer besøkende Adrian Woll Stuvøy og Andrea Furulund om norsk energihistorie i museets utstilling «Energi i klimakrisas tid», hvor Equinor er hovedsponsor.
– Jeg mener at Teknisk Museum og de andre vitensentrene må kutte alle bånd til oljebransjen, sier Julie Forchhammer.
Apple’s «Barbie»? Logikken er den samme som i Greta Gerwigs filmsuksess: Gjør produktet så uangripelig som mulig, kom enhver innvending i forkjøpet. Her Rashida Jones i «Sunny». Foto: Apple TV+
Sunny
USA, 2024
Regi: Lucy Tcherniak
Manus: Katie Robbins, Nancy Won, Kimi Howl Lee m.fl.
8 episoder á 34-35 minutter
I «Sunny» prøver amerikanske Suzie Sakamoto (Rashida Jones) å nøste opp mysteriene etter at mannen Masa og sønnen Dee forsvinner i en tragisk flystyrt. Ikke mange tårer rekker å smusse til de fine interiørene før hun får smartroboten Sunny i gave, og enda kortere tid går før Apple har gitt seg selv et konsumeksotisk glansbilde av Kyoto – der Suzie famler i mørket og vikler seg inn i teknokomplotter – i sommerlig presang.
«Late Night with the Devil» er en selvforelsket affære.
Benjamin Yazdan
Halloween: Det er duket for ungpike-eksorsisme, djeveldyrking, bitende vitenskapelig fornuft og okkult underholdning. Foto: Late Night with the Devil
Late Night with the Devil
Regi og manus: Colin Cairnes & Cameron Cairnes
Satire/ skrekkfilm
1 t. 35 min.
I det siste har jeg virkelig lengtet etter en filmskaper av Robert Altmans (1926–2005) kaliber. Etter hans storhetstid på 70-tallet er det ikke mange som har klart å forene massive, kaleidoskopiske og frittflytende miljøskildringer fra etterkrigstidas USA med dyptloddende systemkritikk. Altmans materiale var klisjébilder og begjærsproduksjon – Vietnam og militærmytologi i «M*A*S*H» (1970), nybyggeridealisme og grådighet i «McCabe & Mrs. Miller» (1971), countryindustri i «Nashville» (1975) – men som satiriker hadde han en spesiell evne til å kartlegge de stadig mer porøse grenseoppgangene mellom subjekt og samfunn.